IBIS

På Väringaskolan arbetar vi med IBIS – Inkluderande Beteendestöd i Skolan. Det är en forskningsbaserad modell som hjälper oss att skapa en trygg, stödjande och förutsägbar miljö där alla elever får bästa möjliga chans att trivas och lyckas. 

 

Vad innebär IBIS?

IBIS kommer ursprungligen från USA (SW-PBIS) och har via Norge (PALS) anpassats till svenska skolor genom forskning vid Uppsala universitet, där Martin Karlberg är en nyckelperson. Det handlar om att bygga vidare på det som redan fungerar i undervisningen – struktur, tydlighet och relationsskapande – men att göra det systematiskt och med gemensamt fokus. 

På Väringaskolan betyder det att alla vuxna arbetar med att: 

  • Skapa och förmedla gemensamma regler och förväntningar 
  • Uppmuntra positiva beteenden och stärka det som fungerar 
  • Bygga och underhålla goda relationer med alla elever 
  • Förebygga konflikter genom aktiv närvaro och vägledning 
  • Samverka med hemmet för att ge varje elev rätt stöd 

Relationer i Centrum

IBIS är inte ett kortsiktigt projekt, utan en långsiktig satsning på hela skolans arbetsklimat. Arbetet sker tillsammans – mellan elever, personal och vårdnadshavare – och bygger på gemensamma rutiner, tydliga förväntningar och goda relationer.

Vi vet att elever som har goda relationer till sina lärare trivs bättre, mår bättre och lär sig mer. Den vuxna har ett aktivt ansvar för att bygga och underhålla goda relationer med eleverna. 

Genom att lyssna, förstå, acceptera och bekräfta skapas tillit och trygghet. När relationen till en vuxen fungerar, påverkar det ofta även elevens relationer till klasskamrater och till sig själv på ett positivt sätt. En öppen kommunikation mellan hem och skola samt ett lågt tröskelvärde för att be om hjälp är också viktiga delar i att förebygga oro och psykisk ohälsa hos elever.

Tidiga insatser och positivt stöd

Genom att vara observanta, samla in enkla data och reflektera över vardagen, kan vi på ett tidigt stadium upptäcka om en elev behöver extra stöd – både socialt och i lärandet. Då kan vi anpassa undervisningen eller ge stödinsatser innan problem växer sig stora.

I arbetet med IBIS utgår vi från att elevers beteende formas av miljön och tidigare erfarenheter. Vi försöker förstå varför ett beteende uppstår och förändra omgivningen så att det blir lättare att göra rätt. Vi använder tydlig vägledning och positiv uppmuntran, till exempel genom konkreta uppmaningar och att förstärka det som fungerar: “Bra att du tog ansvar!” eller “Toppen att du hjälpte en kompis!” Det stärker elevens självbild och ökar motivationen

IBIS på Väringaskolan

Väringaskolan tror vi att ett gemensamt förhållningssätt, i kombination med ett varmt klimat och vetenskapligt stöd, är vägen till en skola där alla elever känner sig trygga, sedda och motiverade.

Vill du läsa mer om forskningen bakom IBIS?
Uppsala universitet – om IBIS.

Här är en artikel som handlar om hur vi på Väringaskolan har arbetat med IBIS.

Sök