Historia

Föräldraföreningen Väringaskolan startade 1991 och består av förskola, fritidshem och grundskola från förskoleklass till åk 6. Totalt innefattar verksamheten 297 barn och 45 anställda.

Föräldraföreningen Harbergets förskola grundades 1991. Det är anledningen till att loggan innehåller en hare och ett berg. Verksamheten bestod då av 14 familjer, 24 barn och 6 personal.

Grundskolan startades 1995 och hela verksamheten bytte namn till Väringaskolan. Ordet väring kommer från de vikingar som deltog i den bysantinske kejsarens hird i Konstantinopel. Deras symbol var en yxa och den finns avbildad i vår logga.

2001 flyttade vi till de befintliga lokalerna och kunde därmed utöka elevantalet ytterligare.

Världsrekord

I december 2015 blev vi på Väringaskolan stolta världsrekordhållare! Vi hade tillsammans lagt en pärlplatta på närmare 40 m2. Du som är nyfiken på att se tavlan i sin helhet kan se den på terminal 5 på Arlanda flygplats. Tyvärr blev vi senare av med rekordet till en kanadensisk skola, men frågan är inte om utan när vi slår nästa världsrekord.